diumenge, 7 de juliol del 2013

El primer pont de ferro

Infraestructura de 183 metres de llarg per 1,60 metres d’ample, sostinguda per 10 pilars de ferro, clavats a quatre metres de profunditat, i amb un sòl de fusta. L’element fou finançat íntegrament pels veïns de la vila i amb l’aportació especial d’Augusto M. Borràs Mercader, conegut com el cavaller de Jalpí. La idea de construir un pont sobre la Tordera fou de Narcís Aleñà. El farmacèutic Miquel Vergés es va mobilitzar per abordar l’obra i finalment Joaquim Sagnier, diputat pel districte d’Arenys, fou l’encarregat de gestionar les qüestions polítiques.


A l’octubre del 1895 s’adjudicà la construcció del pont de Ferro a La Maquinista Terrestre y Marítima, i el 13 de gener del 1896 s’exposaren els plànols del pont a la plaça de l’Església. Al juliol del mateix any arribaren tres vagons amb les peces destinades al muntatge del pont, de manera que se n’inicià la construcció. El 17 de juny del 1897 els enginyers de l’Estat feren proves de resistència sobre el pont carregant unes 30 tones en cadascun dels seus trams, sense evidenciar cap  tipus de moviment. Borràs, propietari de La Eléctrica Jalpí, regalà quatre làmpades per al pont i l’Ajuntament n’hi aportaria dues més, que es col·locarien a cada costat. 

Finalment es va inaugurar el 3 d’agost del 1897. A les 10 del matí, els membres de l’Ajuntament, el jutge i els integrants de la comissió del pont foren acompanyats per l’orquestra de Tordera per dirigir-se a l’església, on mossèn Maymí, professor del seminari de Girona, celebrà un ofici solemne. A l’altar major hi havia les autoritats i la comissió. Finalitzat l’acte, es distribuïren uns 300 bons de pa i carn entre les persones menys afavorides. A les dues de la tarda, al local del Centre, l’advocat Coll va llegir un discurs.

Finalment, a la tarda s’inaugurà el pont, que estava il·luminat amb dues làmpades de 500 bugies regalades per Borràs, col·locades a la plaça, darrere de l’església. La inauguració del pont es féu coincidir amb la benedicció d’una creu gòtica de plata trobada a la rectoria i que es va restaurar; una autèntica joia d’orfebreria que va desaparèixer durant la Guerra Civil.  Acabada la benedicció del pont, es tocaren sardanes fins a la una de la matinada. Posteriorment hi hagué ball al saló Melis fins ben tard. La festa fou comissionada per Ramon Matas, Pere Vendrell i el metge Isidre Quintana.

3 comentaris:

  1. El principal motiu per construir el pont era facilitar l'accés a l'estació de tren.

    ResponElimina
  2. Hola. Com es el nom del pont en cuestió? ho pregunto perque hem surt dels collons. Gràcies

    ResponElimina